
Környezeti nevelés
A környezettel kapcsolatos kérdések, a fenntarthatóság, az ökológiai lábnyomunk csökkentése átszövi mindennapi életünket.
A környezetünket érintő változások minket és a jövő generációit is egyaránt érintik, ezért közös felelősségünk, hogy tegyünk egy fenntarthatóbb jövőért.
Bolygónk védelme érdekében gyermekeink környezettudatosságra való nevelése is elengedhetetlen, hiszen a jövőt ők írják.

Miért kiemelten fontos terület a környezettudatosságra nevelés az iskolában?
"Nem lehet elég korán kezdeni" –valljuk a mondás szerint. Fontos, hogy jó példával járjunk elől, s hogy már kisgyermekkortól kiépítsük a környezettudatosságot, és egészséges életmódra neveljük a gyerekeket. Hiszen az egészséges életmódra (testmozgás, előnyös étkezés, test és lélek egészsége) való neveléssel egyrészt megtanítjuk, hogy nem ártunk magunknak, másrészt nem ártunk a körülöttünk lévő környezetünknek sem.
"Apró lépés az iskolának, nagy lépés a Földnek."
A nevelési és oktatási intézmények fontos helyszínei a jövő nemzedékek környezeti nevelésének is. Óvodánkban és iskolánkban sokszínű tevékenységek által valósítjuk meg a környezettudatos szemlélet kialakítását.
Környezetünk védelmének ügyét számos módon igyekszünk átadni a hozzánk érkező és nálunk nevelkedő gyermekek számára. Fontosnak tartjuk, hogy az iskolában felhívjuk a figyelmet a környezetvédelem fontosságára és aktualitására. A tanulók részéről a mindennapok során, ismerős légkörben megtapasztalt jó példák, a lelkesedés és az elkötelezettség olyan fontos és meghatározó mintát nyújthatnak, ami egész életük során elkísérheti őket.
Mindent megteszünk azért,hogy természetessé tegyük a gyerekek számára a környezetvédelmet mint az életmód részét. Lehet, hogy a mi generációnk jelenleg szemléletmódváltásban van, azonban az utódainkat már lehet úgy nevelni, hogy számukra alapvető legyen ez a hozzáállás, hiszen eleve gyermek és fiatalkorban alakulnak ki ezek a szokások. Ezért fontos a pedagógusok példamutatása. (Magyarné Kertész Erzsébet főigazgató)
Egy természetvédelmi
terület ölelésében

Azok közé a kiemelten szerencsés intézmények közé tartozunk, akik varázslatos természetvédelmi terület ölelésében helyezkedhetnek el.
Az iskola berkein belül ezért változatos, a természeti környezetben szervezhető programokat tudunk megvalósítani a tanulóinkkal, óvodásainkkal, akár olyan jeles napok által, mint a Föld napja, az Állatok Világnapja vagy a Víz Világnapja.
A képre kattintva bepillanthat természetvédelmi területünk világába.
Környezet és fenntarthatóság a Dégenfeldben
Európai Hulladékcsökkentési Hét 2023 - "Legyél Te is válogatós! – avagy mi jut eszedbe a szelektív hulladékgyűjtésről" - rajzpályázatán iskolánk alsó és felső tagozatos tanulói is eredményesen szerepeltek.

"Közlekedő Petőfi" 2023/2024
Az Építési és Közlekedési Minisztérium, az Energiaügyi Minisztérium és a Belügyminisztérium 2023-ban is meghirdette Európa legnagyobb közlekedéssel összefüggő környezetvédelmi kampányához, a Mobilitási Héthez kapcsolódó országos rajz-, és kreatív pályázatát "Közlekedő Petőfi" címmel.
A pályázatra országosan és a szomszédos országokból pályáztak, hogy pályaművek megelevenítsék Petőfi kalandos életét, vándorlásait és a kor jellegzetes közlekedési eszközeit. A beérkezett alkotások rendkívül sokszínűen mutatták be a költő utazásait és a 19. századi közlekedési módokat.
Számos alkotás foglalkozott Petőfi gyalogos útjaival, amikor tarisznyával a vállán, vándorbottal a kezében járta be az országot. Megjelentek a lovas utazások is, amint a költő lóháton vagy szekéren szelte át a tájat, legyen az a poros országút, a végtelen Alföld vagy a hegyvidék. A pályázók megidézték Petőfi vándorszínész korszakát is, amikor szekereken utazva társulatával járta a vidéket faluról falura.
Több alkotás megelevenítette a kor új közlekedési eszközeit, mint például a gőzhajót vagy a vasutat. A pályaművek között fellelhetőek voltak a modernizáció jelképei, a lóvasút és a Lánchíd is.
Nem maradtak ki a postakocsis utazások sem, amelyek a költő korában még a távolsági közlekedés bevett eszközei voltak.
Különleges színfoltot jelentettek azok az alkotások, amelyek Petőfi képzeletbeli utazásait ábrázolták, mint például a János vitéz griffmadáron való szárnyalását vagy egy időutazást a költő korába. Megjelentek a fantáziadús társasjátékok is, amelyek játékos formában mutatták be Petőfi életét és utazásait.
A beérkezett pályaművek technikája is igen változatos volt, a hagyományos illusztrációktól és festményektől kezdve a textilmunkákon és tűzzománcokon át egészen a gyurmából készült alkotásokig. Ez is jól tükrözte, hogy a pályázat minden korosztályt megmozgatott, és mindenki a maga eszközeivel igyekezett reflektálni a témára.
A pályaművek sokat elárultak a kor technikai fejlődéséről. Rávilágítottak arra, hogy Petőfi korában az utazás még jóval lassabb, körülményesebb és kalandosabb volt, de egyúttal személyesebb, emberléptékűbb és környezetkímélőbb is.
A pályázatra mintegy 400 oktatási intézményből több, mint 3300 alkotás érkezett.
A szakmai zsűri külön-külön, életkor és alkotói kategória (rajz, szabadon választott technika) szerint értékelte a pályázatokat.

Madárvédelem iskolánkban
"Ősz és tél
A madarak számára az ősz és a tél a költést követő nyugalmi időszak. Számos madarunk elvonul, más fajok viszont itthon maradnak, vagy hozzánk érkeznek telelni. Ilyenkor a legfontosabb feladatunk a hó és tartós hideg megérkezésével az etetés megkezdése, és az egész éves itatás folytatása. Ekkor érdemes kitakarítani és felújítani a régi, illetve kihelyezni az új odúkat. A természetes és mesterséges odúk nem csak a költési időszakban fontosak a madarak életében, ősszel és télen sok faj éjszakázásra használja ezeket.
Tavasz és nyár
A hóolvadást követően abba kell hagyni a madáretetést, és az etetőket ki kell üríteni. A költési időszakban ne etessünk, mert ez a cinegékre nézve kockázatos lehet. Több megfigyelés is beszámol arról, hogy egyes széncinege párok az etetőben maradó napraforgóval etették az egyébként rovarevő fiókáikat, akik ezt nem tudván megemészteni, a gyomortól a nyelőcsőig felgyülemlő magoktól megfulladtak, elpusztultak. Az itatás egész évben, de különösen a nyári kánikulában fontos madárvédelmi munka..."
A fenntarthatóságra nevelés fontos része az általános iskolai tananyagnak. Minél korábban kezdjük tanulóink szemét rányitni a környezet szeretetére, megismerésére, megértésére, annál nagyobb esélyt látunk arra, hogy később, felnőttként is ennek megfelelően cselekedjenek.
Feladatunk a szemléletformálás, amely kapcsán arra törekszünk, hogy tanulóink minden tanórán, minden iskolai programon olyan ismereteket szerezzenek, amelyekkel megtanítjuk őket arra, hogy a természetben tapasztalt jelenségek okait keressék, kutassák a köztük rejlő összefüggéseket, egységes egészként tekintsenek a természetre és benne az emberre. Így válhatnak a hozzánk érkező gyermekek tudatos környezettisztelővé, a természetet óvó felnőtté.
Fontos, hogy a gyerekek érezzék, a növény fejlődése és egészsége az ő kezükben van